טיפים למועמדים

אנחנו ב-Match  מאמינים כי על מנת שהחיבור בין המועמד לארגון יהיה מוצלח וימשך לטווח זמן ארוך, חשוב קודם כל לזהות ולאפיין את הצרכים של כל אחד מהצדדים ולבצע תיאום ציפיות ודרישות: מדויק ככל האפשר.

עם זאת, קורה לפעמים שבדרך אל המטרה המועמדים נתקלים במכשולים טכניים שעלולים לפגוע בסיכוי שלהם בקבלת התפקיד. סיבות כגון חוסר כימיה של המראיין עם המרואיין, קורות חיים שאינם מביעים נכונה את יכולותיו המקצועיות של המועמד או אפילו התרגשות וחוסר ניסיון בראיונות עבודה, עלולים לגרום לתחושת החמצה של הארגון ושל העובד הפוטנציאלי.

לנו חשוב שתצליחו! לכן ריכזנו עבורכם את הטיפים הבולטים בארבעת ההיבטים השונים של ראיון העבודה, במטרה לעזור לכם להיערך נכון לקראת המפגש עם הארגון אליו אתם שואפים להתקבל.

זכרו: היערכות נכונה ומדויקת תגדיל את הסיכוי שלכם לבלוט עם היכולות שלכם ותעלה את הסיכוי לזימון לראיון.

קראו את הטיפים והכינו את עצמכם. אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו בכל שאלה, בקשה לייעוץ או הכוונה, ונשמח להוביל אתכם בבטחה ובהצלחה אל עבר הקריירה החדשה שלכם!

טיפים לכתיבת קורות חיים:

  1. תכוונו למטרה המרכזית – מסמך קורות החיים צריך לענות על שאלה אחת מהותית: מהן ההצלחות המקצועיות שלכם וכיצד הן הופכות אתכם למועמדים הראויים והמתאימים ביותר לתפקיד?
  2. הגדירו את האיכות שלכם – מומלץ להוסיף בראש העמוד פסקה קצרה (3-4 משפטים) המתארת את תמצית קורות החיים שלכם תוך התאמה לדרישות: המשרה. פסקה זו, בהנחה שהיא ממוקדת ועניינית, יכולה לעניין את מקבל ההחלטות בארגון, ולהגדיל את הסיכוי שלכם להיכנס לרשימת המועמדים.
  3. שלבו אך ורק פרטים רלוונטיים קורות החיים אינם 'רשימת מכולת' אין סופית. הקפידו על בחירה נכונה של הפרטים המוצגים במסמך ובעת כתיבת קורות חיים שאלו את עצמכם: "אם נציין פרט כלשהו, האם זה יקדם אותנו בעיני המעסיק או ייחשב מיותר?"
  4. אל תאריכו - השתדלו לרכז את קו"ח על גבי עמוד אחד ולא למעלה מזה.
  5. הקפידו על ניסוח ברור כתבו באופן ענייני, ממוקד ובהיר והימנעו מהעמסת מידע שעלולה לעייף את הקורא, כגון משפטים סיפוריים וביטויים מורכבים, פסקאות עמוסות או ציון  פרטים שאינם רלוונטיים.
  6. שימו דגש על פרטים עיקריים – הקפידו על ארגון וסדר, רשמו תאריכים בצורה ברורה וודאו שאין לכם שגיאות דפוס או עימוד לא נכון.
  7. התאימו בין אופי קורות החיים לדרישות: התפקיד – הבליטו את המידע והניסיון הרלוונטיים לתפקיד הספציפי אליו פניתם.

הכנה לראיון:

  1. הרושם החיצוני הראשוני קובע: מומלץ להגיע לראיון בלבוש ייצוגי - פורמאלי.  על הבגדים להיות מגוהצים וכך גם הנעליים. לנשים מומלץ להגיע במראה עדין ונעים, וכך גם האקססוריז צריכים להיות עדינים ולא רבים או רועשים. למעשנים – השתדלו לא לעשן לפני הפגישה.
  2. הכנה אישית לקראת הראיון: מומלץ מאוד לעשות סימולציות לפני הראיון מול מראה או עם חבר / בן משפחה. כך תוכלו לוודא שהמסרים שתעבירו יהיו ברורים וממוקדים. הכנה נכונה לקראת הראיון תפחית את רמת המתח והחרדה במהלך הראיון.
  3. הכנה מקצועית : זכרו, כפי שהמראיין מקבל לפני הפגישה איתכם את כל המידע הדרוש לו עליכם, כך רצוי שגם אתם תגיעו מוכנים לפגישה. ערכו תחקיר קצר על הארגון אליו אתם מגיעים, קראו באתר האינטרנט על פעילותו ועל התפקיד המיועד לכם והיו מוכנים לשאלות או מידע הנוגע לכך. הבנה טובה יותר של צרכי הארגון תשפר את תחושת הביטחון שלכם בראיון ותציב אתכם במקום רציני ומקצועי יותר.
  4. הכנה טכנית: וודאו מראש כי אתם יודעים מהי הכתובת המדויקת אליה יש להגיע לראיון והצטיידו במספר הטלפון של החברה. מומלץ לבדוק מבעוד מועד מהו מסלול ההגעה הנכון ביותר, מקומות חניה במידת הצורך ודרכי גישה, זאת על מנת להבטיח הגעה בזמן לראיון. אנו ממליצים להגיע אפילו כמה דקות קודם לכן ולהתרשם מהאווירה הסובבת את המקום לפני כניסתכם לפגישה.

שפת הגוף בעת ראיון העבודה:

  1. ישיבה: ישנה חשיבות גבוהה לישיבה זקופה אך נוחה, כשהרגליים נוגעות בקרקע. כך תחושו בטחון רב יותר בזמן השיחה.
  2. קשר עין: אל תתחמקו ממבטים! דברו אל המראיין או המראיינים תוך התבוננות ישירה בעיניים וכך גם ענו על השאלות המופנות אליכם.
  3. תנועות ידיים: אל תשבו בידיים משולבות - ניתן ואף רצוי תוך כדי שיחה להוסיף מעט תנועות ידיים עדינות, בתוך תחום המרחב האישי ורק לצורך הדגשה או חידוד נושאים. עם זאת, מומלץ שלא להגזים בכך.
  4. מרחק מהמראיין: שמרו על מרחק מכובד מהמראיין וכבדו את המרחב הפרטי שלו. אל תשתרעו עם הידיים על השולחן שלו ואל תשלחו את רגליכם קדימה. שבו בצורה מכובדת ועם זאת לא נוקשה מדי.
  5. היו ממוקדים: הימנעו מהסחת דעתכם ואל תתעסקו עם אביזר או חפץ כגון טלפון או מפתחות.  
  6. חיוך ואופטימיות: חיוך יכול לעשות הבדל גדול בראיון. חייכו מדי פעם במהלך הראיון, כמובן במקומות המתאימים ונסו להיות רגועים ולהאמין בעצמכם וביכולות שלכם. מצב רוח פסימי או מלנכולי משתקף ופוגם מיד בשפת הגוף הכוללנית, אך מאידך הצגה אופורית עלולה להיות פאתטית ולהפחית את רמת האמינות שלכם.

התנהגות בראיון עבודה:

  1. היכרות ראשוניתעם כניסתכם לחדר המראיין מומלץ ללחוץ את ידו ולהציג את שמכם המלא, בחיוך עדין.
  2. ציוד אישי - מקומם של הטלפון והמפתחות בתוך התיק. וודאו שהטלפון שלכם על מצב שקט ואת התיק תלו בעדינות על משענת הכיסא. לעולם אל תחזיקו את תיקכם על הרגליים או בין הידיים.   
  3. סגנון שיחהדברו בקול בטוח, לא רם מדי אך לא שקט מדי ושדרו בטחון ואמונה ביכולת שלכם להצליח בתפקיד. הביעו מוטיבציה והתעניינות גבוהה אך מומלץ להימנע מביטויים, טון או משפטים שיכולים להצביע על התנשאות, שחצנות וביטחון עצמי מוגזם.
  4. דיאלוג תרבותי - הקשיבו בנימוס לשאלות המראיין עד תומן והימנעו מקטיעת דיבורו. במקביל חשוב לענות באופן ענייני ורלוונטי, בתשובות מלאות, לא קצרות מידי אך גם אל תכבידו בסיפורים ארוכים ומורכבים.
  5. כנות ואנושיות - במהלך הראיון חשוב להיות ישירים וכנים. אם התבקשתם לכך, ספרו והסבירו מה הביא אתכם לראיון ולחיפוש עבודה חדשה. חשוב מאוד להימנע מביקורת או העברת מידע על המעסיק הקודם. דבר זה עלול ליצור רושם שלילי של חוסר אמינות בקרב המעסיק העתידי. סביר להניח שתישאלו על החולשות שלכם – אל תתחמקו מהשאלה וענו בצורה כנה. לשם כך מומלץ להיות מוכנים מראש עם תשובה שתעיד על המודעות העצמית שלכם.
  6. אל תתביישו לשאול שאלות -  במהלך הראיון מומלץ לשאול את המראיין פרטים נוספים על התפקיד, הארגון והתרבות הארגונית הנהוגה בו. שאלות אלו יאפשרו לכם לקבל מידע חשוב ורחב יותר על המשרה וכך גם תפגינו מוטיבציה ועניין בתפקיד המוצע.
  7. התנהגו בנימוס – כללי נימוס חשובים מאוד בזמן תקשורת בין אישית ובעיקר בראיונות עבודה לכן הקפידו על התנהגות נאותה. (לדוגמא מענה לטלפון או לעיסת מסטיק לפני או במהלך הראיון עלולים לשדר מסר של זלזול במראיין או במקום העבודה).